• Home
  • Nieuwsbrieven
  • Weetjes

Weetjes

Voeding

Appelsap

Het drinken van vers appelsap 15 min voor het ontbijt zorgt niet alleen voor de ontspanning van de galblaas maar zorgt voor een optimalisatie van gans ons verteringssysteem. Een aanrader!!

“One apple a day keeps the doctor away.”

Of ”één appel per dag houdt de dokter uit uw buurt”. Dit is een oude Engelse spreuk die een kern van waarheid bevat. Appels bevatten veel vitamine C dat onze afweer verbetert, doet de cholesterol verlagen waardoor minder kans op hart- en vaataandoeningen. Appels zouden de hersenen beschermen tegen veroudering.

Warme vetten

De goede vetzuren zijn noodzakelijke stoffen voor onze gezondheid. We vinden ze in alle koud geperste plantaardige oliën en boerenboter. Belangrijk is dat ze tijdens het gebruik niet worden opgewarmd hoger dan 121°C. Hoger neemt het ontstaan van de transvetzuren toe.

In hun natuurlijke vorm (cis-vorm) zijn vetzuren uit plantaardige oliën de voorlopers van stoffen die een belangrijke rol spelen bij ontstekingsprocessen en voor het immuunsysteem. In de trans-vorm verliezen de vetzuren deze eigenschap. Ze gedragen zich dan in het lichaam als verzadigd vet. De wand van onze cellen worden er minder vloeibaar door. Dit leidt tot verhoging van cholesterol, verslechtering van de verhouding goede- slechte cholesterol, vergrote kans op hart- en vaatziektes, verhoogde kans op diabetes. Dit is ook belangrijk voor de ontwikkeling van de baby tijdens de zwangerschap, de kwaliteit van het sperma van de man en de kwaliteit van onze hormonen in het algemeen.

De seizoenen

Winter

Tijdens de winter werkt onze stofwisseling op een laag pitje. U kan uw lichaam helpen door voldoende te bewegen in de frisse lucht, voldoende vocht in te nemen en veel groenten en fruit te eten. Deze geven ons immuniteitssysteem een opkikker. Extra vitamine C onder de vorm van fruit en groenten zorgen voor minder verkoudheden. Hou ook uw mineralen op pijl. Vooral zink zorgt voor een betere weerstand. Extra mineralen kan je vinden in noten en zaden, zilvervliesrijst, zeezout of himalyazout… Voor de stoere binken onder ons: dagelijks afwisselend douchen met koud en warm water motiveert het immuunsysteem tot topprestaties.

Lente

In het begin de lente verlangt ons lichaam naar een opkikker. Verrijk daarom uw voeding met vers fruit en groenten, geniet (met mate) van de eerste zon. Beweeg elke dag een half uurtje in de buitenlucht.

Zomer

Na een deugddoend voorjaar genieten we van het zomer- seizoen. De zon geeft ons warmte, een goed gevoel en energie.
Door de reactie van de onderhuidse sterolen in ons vetweefsel met de ultra violette stralen van de zon, wordt er onderhuids vitamine D aangemaakt. Vitamine D speelt een rol bij de opname van calcium, zorgt voor de botaanmaak en speelt ook een rol bij de afweer.

Het vrijstellen van 25 % van ons lichaamsoppervlak
(armen, benen, gezicht en eventueel bovenlichaam) gedurende 10 tot 15 minuten ten minste 2 maal per week zorgt in de zomer (mei - september) voor voldoende vitamine D. Het meest gunstige moment van de dag is voor 12 uur en na 18 uur. Tijdens het vroege voorjaar en winter is de zon te zwak. We moeten dan onze vitamine D halen uit de voeding. Vette vis (zalm, makreel, tonijn, sardines, paling) en eierdooiers zijn de belangrijkste bronnen.

De zon is onmisbaar, maar overdaad schaadt. Hoe snel we verbranden is afhankelijk van ons huidtype. Baby’s en jonge kinderen zijn gevoeliger voor de schadelijke zoneffecten. Een goede bescherming is uiteraard aangewezen bij langdurig verblijf in de zon.

Herfst

De herfst is de periode om terug tot rust te komen na een drukke zomer. We kunnen ons lichaam klaar maken voor de winter door een lichaamskuur te volgen. De lever schakelt over op winterritme en kan enige extra ondersteuning goed gebruiken. Hierna volgen enkele tips om dit te bereiken. We beginnen de dag met een wijnglas appelsap te drinken gevolgd door een wijnglas wortelsap met 2 soeplepels citroensap. Als extraatje voegen we een koffielepel tarwekiemolie toe.
We kunnen thee of sap drinken van heermoes (paardestaart) Dit is rijk aan silicium, andere mineralen en sporenelementen. Het ondersteunt de vochtbalans en is een stimulans voor de stofwisseling. Ook artisjokkensap is een aanrader. Het ondersteunt de inwendige reiniging door stimulatie van gal en lever.

Concentreren

Om een optimaal concentratievermogen te bekomen is het goed na te gaan of je een ochtend-, dag- of avondmens bent. Je zet je beste prestatie ’s morgens neer als je een ochtendmens bent... Externe prikkels zoals lawaai en vermoeidheid spelen een belangrijke rol. De meeste mensen kunnen zich 40 tot 50 minuten zeer goed concentreren. Daarna hebben ze 15 minuten een andere activiteit nodig om daarna terug goed te kunnen focussen.

Je komt tot de meest efficiënte resultaten als je hoge concentratie afwisselt met fysieke inspanning.
Voor de energievoorziening van onze hersenen zijn trage suikers op regelmatige basis aan te raden (volkoren pasta, volle rijst, donker brood...), lecithine houdende producten (noten, zaden, pitten, koudgeperste plantaardige olie, melkproducten) vette vis en koninginnenbrij.